čtvrtek 24. listopadu 2011

Zpravodaj pro makléře, listopad 2011

posíláme vám listopadové vydání zpravodaje. Věříme, že i v tomto čísle najdete další inspirace pro realitní práci.


Spolupráce mezi makléři hraje stále významnější roli při prodeji nemovitostí.

Také to znáte? Zavoláte makléři z jiné kanceláře, který má zalistovanou nemovitost, jež by vyhovovala vašemu klientovi, a rádi byste sjednali prohlídku. Dotyčný makléř vám řekne "já nespolupracuji". Takže vašemu klientovi nabídnete jinou nemovitost. Co by tomu asi řekl prodávající klient dotyčného makléře, který odmítáním spolupráce de facto brání prodeji jeho nemovitosti? V minulosti celkem běžný nešvar se sice daří z trhu odstraňovat, nicméně stále se najde mnoho makléřů, kteří spolupráci nejsou nakloněni. Nedávno mi majitel jedné menší kanceláře dokonce oznámil, že nespolupracuje s konkurencí, protože jí nechce podporovat. 


Makléři, kteří odmítají spolupráci, jednají proti zájmům svých klientů. Pokud makléř odmítá spolupráci jen, aby se nemusel podělit o sjednanou provizi, je to špatné. Jiný případ je, když makléři odmítají spolupráci, protože s ní mají špatné zkušenosti. Aby totiž spolupráce byla maximálně efektivní, je nezbytné, aby se zúčastnění makléři naučili kvalifikovat potřeby klientů a zajistili efektivní výměnu informací. Kvalifikovat potřeby prodávajících není zase tak složité, kvalifikovat potřeby kupujících již vyžaduje odbornou průpravu. Pokud tedy chcete spolupracovat s ostatními, naučte se nejdříve kvalifikovat potřeby vašich klientů. Bez těchto dovedností je spolupráce kontraproduktivní a ztrátou času všech zainteresovaných a může účastníky od další spolupráce odrazovat. Protože jsme si této skutečnosti vědomi, snažíme se zajistit maximální výměnu informací o nabídkách a poptávkách v interním MLS systému a zároveň učíme makléře kvalifikovat potřeby svých klientů. Díky tomu hraje spolupráce v RE/MAXu čím dál tím větší podíl při realizaci obchodních případů. Největší podíl spolupráce jsme však zaznamenali u velkých transakcí. Mám radost, že za posledních 30 dní se nám podařilo v rámci spolupráce mezi RE/MAX makléři uzavřít dva velké obchody s celkovými provizemi přes 4 mil. Chcete-li dělat velké obchody, spolupráce je nezbytná. Pokud ochotně spolupracujete s dalšími makléři, pomůže vám to snáze přesvědčit i prodávajícího, aby s vámi uzavřel exkluzivní zprostředkovatelskou smlouvu. Použijte např. tento argument "Pane Nováku, pokud se mnou uzavřete výhradní zprostředkovatelskou smlouvu, vaší nemovitost nebudu nabízet pouze já, ale prostřednictvím MLS systému další makléři RE/MAX nejen v České republice. Významně tím vzroste pravděpodobnost jejího prodeje. V současné době realizujeme v rámci spolupráce cca 1/3 všech transakcí a toto číslo stále roste".
Kvalifikovat potřeby prodávajícíh a kupujících klientů učíme makléře v tréninkovém programu "Realitní profesionál 1". Více informací o programu najdete zde>>

Článek připravil: Petr Podlešák

Znáte svůj produkt?

Po důkladném zvážení zařazuji do ZRM něco z naší branže a přesto z jiného „soudku", než jste zvyklí. Jsem si jist, že pokud vás téma zaujme, jeho osvojování pak přispěje (jistě leckomu z vás již přispělo) k dobrému pocitu z naší práce, či jako jeden z podpůrných prostředků proti vyhoření. Nemluvě o tom, že trocha duchovna nikdy neuškodí a nechám už na vás, pokud se chcete navíc blýsknout před klientem.

Nepředpokládám, že byste stavby, viz níže zrovna prodávali (i když, jeden nikdy neví...). Začneme totiž ikonami české architektury, tedy stavbami pro některé notoricky známými. Přesto a právě proto je nemůžeme vynechat. Lze na nich prakticky demonstrovat hlavní obecné prvky modernistické architektury. Dnešní z těchto vil navíc ztělesňuje základní myšlenku modernistické architektury, tedy důraz na funkčnost.

Architekt dnešní stavby šel dokonce za pomyslnou hranici tehdejšího (ba i dnešního) chápání prostoru a jeho funkčního využití.  Mullerova vila v Praze je díky obrovské píli několika nadšenců a díky zvláštnímu řízení osudu dnes ve své plné kráse. Je dokonce zařízena i původními kusy nábytku, které se vrátily z různých koutů světa přesně na své místo po mnoha desetiletích.  Její majitel, nadšenec do moderní techniky, totiž celý interiér před 80 lety nafilmoval i s vlastním komentářem. I v akváriu plave dnes stejný počet a stejné druhy rybiček, přesně podle dochovaného seznamu od systematického majitele. 

Tolik tedy pro dnešek úvodem. Více o dnešní stavbě si přečtěte níže v tomto čísle. V dalších číslech ZRM vám chci připomenout vždy jednu stavbu českého modernismu, které si dodnes dochovaly nadčasovou krásu, ba co víc, jejich odkaz přímo ovlivňuje řadu dnešních architektů.

Autor článku: Miloš Motoška, redaktor ZRM a makléř RE/MAX Alfa

Zprávy z hypotečního trhu, aktuální k 9. 11. 2011

Úrokové sazby.

Ač je to jen těžko uvěřitelné, došlo k dalšímu poklesu sazeb, Česká spořitelna se už u fixované hypotéky dostává pod 3%! Ostatní banky těsně nad 3% max.3,5% pochopitelně ve vazbě na podmínky slev jako je aktivní účet v příslušné bance a úvěrové pojištění.

Co je důvodem poklesu ?

Jednak po velmi úspěšném prvním pololetí trh stagnuje a banky se perou o podíl na trhu, a referenční sazby České národní banky jsou na historických minimech. Ekonomika jako celek rovněž začíná opět stagnovat díky nejistotám spojeným s dluhovou krizí Eurozóny. Výhled na další období je velmi nejistý, s největší pravděpodobností nás čeká delší období, kdy ekonomiky moc neporostou - budou muset snižovat zadlužení.
Díky tomu klesne poptávka po úvěrech a sazby se budou držet na současných úrovních. Existuje i druhá možnost - nekontrolované bankroty některých zemí, rozpad Eurozóny. V tom případě by po nějakou dobu sazby mohly prudce vystřelit vzhůru.

Na druhé straně v této době plné nejistoty se vracejí některé staré investiční hodnoty jako:

Zlato a drahé kovy, diamanty

Nemovitosti

Pozemky včetně zemědělské půdy.

Tentokrát ale nikoliv jako spekulace , ale jako bezpečné uložení peněz. Banky kromě snížení úrokových sazeb celkově uvolnily svou politiku poskytování hypotéčních úvěrů. Opět nejsou problémem 100% hypotéky, ale nadále zůstávají určité restrikce vůči klientům cizincům. Některá zdánlivě nepochopitelná opatření bank jsou důsledkem jejich zkušeností s úvěrovými podvody. Na druhé straně se banky stále více snaží o individuelní přístup k nestandardním případům, kde je evidentní, že klient má na splácení hypotéky. Zároveň většina klientů už si uvědomuje, že přes běžící reklamy stylu stačí Vám dva doklady; vyřízení hypotéčního úvěru je poměrně náročná záležitost, kdy vyřízení prostřednictvím realitní kanceláře a spolupracujích hypotéčních makléřů jim dává nejen možnost vyjednávat o ceně úvěru, ale hlavně úsporu času a nervů.

Autor článku: Ing. Pavel Aron, majitel frančízy Gepard

Rozhovor s úspěšným makléřem

Hana Gregorovákancelář RE/MAX 3000, ročně uskuteční cca 15 prodejů a 10 pronájmů. Ve své nabídce mívá cca 20 nabídek k prodeji a 5 k pronájmu, její obrat za rok 2010 byl Kč 2.339.929,-. 

Jak dlouho pracujete v realitách a proč jste se rozhodla být realitním makléřem?
V oblasti realitního trhu se pohybuji tři roky, tato práce mě vždy velmi lákala, neměla jsem však nikdy dostatek odvahy stát se podnikatelem. K rozhodnutí mě nakonec donutila životní situace, kdy jsem se musela finančně postavit na vlastní nohy, což by v původním státním zaměstnaneckém poměru nebylo myslitelné. 

Co považujete u práce v realitách za nejdůležitější? 
U práce v oboru realit spatřuji jako nejdůležitější obrovskou trpělivost, důslednost a víru v úspěch. Nenechat se odradit v případě negativních reakcí klientů, kterých je především v počátku praxe poměrně dost.

Co vás na práci realitního makléře nejvíce baví a co vám naopak na této práci vadí?
Při své práci je pro mě velmi důležité provázet klienty celým procesem prodeje nemovitosti od počátku až do konce. Tím se práce stává velmi rozmanitou a to mi vyhovuje. Spokojený klient je pak pro mě velkou odměnou. Nedá se říci, že by mi na této práci něco vadilo, špatně se smiřuji s tím, že se člověk občas potká s lidmi, kteří nejednají férově a snaží se naši práci svým přístupem komplikovat.

V čem si myslíte, že spočívá jádro vašeho úspěchu?
Jádro úspěchu? To spočívá určitě v maximálním nasazení na začátku mé praxe, aktivním vyhledávání kontaktů a také ve velké podpoře mých známých a rodiny. Z toho všeho se pak velmi rychle vyvinul fungující referenční byznys.

Jakým způsobem získáváte klienty (prodávající či kupující)?
Díky referenčnímu byznysu se mi již nyní klienti hlásí sami na doporučení lidí, se kterými jsem úspěšně spolupracovala. Je to nejspíš ta nejideálnější forma získávání nových kontaktů. 

Jakým způsobem prodáváte nemovitosti, jaké metody se vám nejvíce osvědčili?
Mezi mé prodejní aktivity patří kromě inzerce na významných inzertních serverech především roznos nabídkových letáčků v okolí nabízené nemovitosti, vyvěšení plachty na nemovitost. V poslední době, kdy ceny nemovitostí stále klesají, musím dbát na správné stanovení prodejní ceny a pracovat s prodávajícím na tom, abychom s cenou nebyli mimo realitu.

Proč jste se rozhodla právě pro RE/MAX? V čem je pro vás spolupráce výhodná?
Když jsem se v roce 2008 rozhodovala pro práci v realitách, oslovila jsem tři velké realitní kanceláře. Protože v té době již realitní trh rozhodně neslavil nejlepší období, cítila jsem u silné společnosti větší jistotu.

Co byste doporučila ostatním realitním makléřům, kteří chtějí být také úspěšní? Chtěla byste jim něco vzkázat?
Dosažení úspěchu je bohužel spojeno i se zvládnutím prvotních nezdarů. Především v počátku činnosti statisticky výrazně převládají neúspěšné schůzky s potencionálními prodávajícími, ze kterých nakonec obchod nevznikne. Je potřeba si tuto skutečnost uvědomit a nenechat se tím zlomit. Naopak, i takové schůzky jsou pro následující praxi velmi důležité, učí nás, jak s klienty jednat, jak si také své klienty vybírat.

Odpovídala: Hana Gregorová, makléřka RE/MAX 3000, zpracoval: Miloš Motoška 

Ať se vám v tomto předvánočním čase daří.

1 komentář:

  1. BlueHost is definitely one of the best hosting company with plans for all of your hosting needs.

    OdpovědětVymazat